به گزارش سلام لردگان، بر اساس گزارش بازرسي کيفيت و استاندارد ايران(ISQI)، در بهمن ماه 1392 مجموع خودروهاي توليد شده در داخل کشور، اعم از سبک و سنگين نسبت به ماه قبل با افزايش 8.3 درصدي و در مقايسه با زمان مشابه سال قبل با روند نزولي 27.9 درصدي مواجه گرديد. در ماه اخير 99 درصد از حجم خودروهاي توليد شده در داخل کشور مختص خودروهاي سبک (سواري و وانت) و 1 درصد نيز مربوط به خودروهاي گروه سنگين (مسافري و باري) بوده است.
گروه سبک:
در بخش سواري شاهد رشد 7 درصدي تيراژ توليد نسبت به ماه قبل بوديم که افزايش توليد خودروهاي تيبا ، سايپا X132 و سايپا X131 پارس خودرو از جمله عوامل اصلي در ايجاد اين روند صعودي مي باشند. از ديگر نکات مهم و حائز اهميت در مورد تيراژ توليد خودروهاي سواري ساخت داخل ميتوان به توليد مجدد خودروي گرند ويتارا اشاره نمود.
با توجه به افزايش توليد خودروهاي سواري در بهمن ماه، تعداد خودروهاي ارزشيابي شده نيز نسبت به ماه قبل 11.9 درصد رشد يافت، بطوريکه جمعا 19 مدل خودرو مورد بازرسي قرار گرفت که 13 مدل در سطح کيفي خيلي خوب و 6 مدل هم در سطح کيفي خوب قرار گرفتهاند.
جدول رده بندي کيفي- گروه سبک- سواري
رديف | خودرو | شرکت | کدهاي 9 گانه | نمره | سطح کيفي |
سازنده | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | منفي |
1 | گرند ويتارا | ايران خودرو خراسان | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 7.5 | 9.2 | 0.0 | 0.0 | 16.7 | خيلي خوب | A+ |
2 | مگان | پارس خودرو | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 7.5 | 10.7 | 0.7 | 0.7 | 0.0 | 19.5 | خيلي خوب | A+ |
3 | پارس تندر | پارس خودرو | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 5.0 | 11.4 | 4.2 | 0.0 | 0.0 | 20.6 | خيلي خوب | A+ |
4 | تندر 90 | پارس خودرو | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 4.9 | 7.5 | 8.3 | 0.4 | 0.0 | 21.0 | خيلي خوب | A+ |
5 | تندر 90 | ايران خودرو | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 4.5 | 5.3 | 6.0 | 5.3 | 0.0 | 21.0 | خيلي خوب | A+ |
6 | JAC(J5) | کرمان موتور | 0.0 | 2.1 | 4.3 | 0.0 | 10.7 | 17.1 | 12.9 | 2.1 | 0.0 | 49.3 | خيلي خوب | A |
7 | ليفان60X | کرمان موتور | 0.0 | 9.0 | 2.0 | 1.0 | 8.0 | 15.0 | 15.7 | 1.0 | 0.0 | 51.7 | خيلي خوب | A |
8 | پژو پارس | ايران خودرو خراسان | 3.2 | 3.9 | 0.0 | 1.1 | 21.4 | 9.6 | 8.6 | 4.3 | 0.0 | 52.1 | خيلي خوب | A |
9 | سمند | ايران خودرو | 3.2 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 27.7 | 4.5 | 8.9 | 3.8 | 0.3 | 52.2 | خيلي خوب | A |
10 | پژو 405 | ايران خودرو | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.7 | 29.3 | 13.3 | 6.0 | 2.3 | 0.0 | 52.7 | خيلي خوب | A |
11 | پژو 405 | ايران خودرو خراسان | 5.5 | 2.5 | 0.0 | 0.0 | 24.0 | 4.5 | 12.0 | 4.5 | 0.0 | 53.0 | خيلي خوب | A |
12 | ليفان 620 | کرمان موتور | 0.0 | 8.0 | 3.0 | 0.0 | 9.0 | 15.0 | 15.0 | 3.0 | 0.0 | 53.0 | خيلي خوب | A |
13 | MVM530 | مديران خودرو | 1.4 | 2.3 | 2.7 | 1.4 | 15.0 | 19.1 | 10.9 | 1.4 | 0.0 | 54.1 | خيلي خوب | A |
14 | تيبا | سايپا کاشان | 3.5 | 11.5 | 0.6 | 3.3 | 16.7 | 17.3 | 8.5 | 1.9 | 0.6 | 64.0 | خوب | B+ |
15 | MVMX33 | مديران خودرو | 0.0 | 9.5 | 2.7 | 0.0 | 26.4 | 14.5 | 7.7 | 1.4 | 3.6 | 65.9 | خوب | B+ |
16 | سايپا X131 | سايپا | 4.4 | 13.2 | 3.3 | 9.9 | 23.4 | 12.6 | 4.1 | 6.3 | 4.0 | 81.2 | خوب | B+ |
17 | سايپا X131 | پارس خودرو | 5.8 | 7.2 | 0.3 | 3.2 | 25.0 | 21.4 | 6.5 | 8.4 | 3.7 | 81.4 | خوب | B+ |
18 | سايپا X132 | سايپا | 3.0 | 10.9 | 3.2 | 9.4 | 24.2 | 16.8 | 8.2 | 4.1 | 5.0 | 84.8 | خوب | B+ |
19 | MVM110 | مديران خودرو | 0.0 | 10.9 | 0.0 | 1.4 | 35.9 | 24.1 | 10.9 | 1.4 | 1.4 | 85.9 | خوب | B+ |
تذکر: عيوب فني و عملکردي شامل کدهاي 1 (فنربندي، تعليق و فرمان)، 2 (موتور و انتقال قدرت)، 3 (ترمز) و 4 (تجهيزات الکتريکي) ميباشد. عيوب تزئينات و مونتاژي شامل کدهاي 5 (تزئينات) و 8 (صداهاي غيرعادي) ميباشد. عيوب بدنه شامل کدهاي 6 (بدنه) و 9 (نفوذ آب) و عيوب رنگ هم کد 7 مي باشد.
همانطور که در جدول ردهبندي کيفي خودروهاي سواري قابل مشاهده است، خودروي سوزوکي گرندويتارا محصول شرکت ايران خودرو خراسان در صدر و خودروي MVM110 محصول شرکت مديران خودرو در انتها قرار دارند.
خودروهاي سايپا 131 Xو 132 X داراي بيشترين عيوب فني و عملکردي
به گزارش روابط عمومي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران(ISQI)، در بخش عيوب فني و عملکردي خودروهاي سواري، محصولات شرکت سايپا يعني سايپا X131 و سايپا X132 بيشترين نمرات منفي را کسب نمودند. از طرفي شاهد بهبود کيفي 22.3 درصدي ميانگين نمره منفي اين بخش، نسبت به ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند مربوط به خودروهاي پژو 405 و MVM110 مي باشد. در بخش تزئينات و مونتاژي خودروهاي MVM110 و سايپا X131 پارس خودرو بيشترين نمرات منفي را کسب نمودند. در ضمن شاهد کاهش 2.5 درصدي ميانگين نمره منفي اين بخش، نسبت به ماه قبل هستيم که بيشترين تغيير براي خودروهاي MVM530 و تندر90 پارس خودرو مي باشد. در بخش بدنه خودروهاي MVM110 و سايپا X131 پارس خودرو بيشترين نمرات منفي را کسب نمودند، همجنين نسبت به ماه قبل ارتقاء 2.8 درصدي را شاهد هستيم که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند صعودي، مربوط به خودروهاي پژو 405 خراسان و سمند مي باشد. در بخش رنگ ميانگين نمره منفي نسبت به ماه قبل 8.9 درصد تنزل يافت که عمدتا مربوط به افزايش نمره منفي خودروهاي MVM530 و تندر90 پارس خودرو در اين بخش مي باشد. همچنين خودروهاي ليفان X60 و ليفان 620 يشترين نمرات منفي را در بخش رنگ کسب نمودند. تعداد ايرادات مهم و اساسي 14.3 درصد افزايش يافت که عمدتا مربوط به افزايش تعداد اين ايرادات در خودروي سايپا X131 مي باشد. در نهايت ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه سواري داراي بهبود کيفي 5 درصدي بوده که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفي خودروهاي شرکت ايران خودرو خراسان يعني پژو 405 خراسان و پژو پارس خراسان مي باشد.



درنمودار زير روند تغييرات ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه سواري را نسبت به ماه قبل مشاهده مي کنيم، بطوريکه پژو پارس خراسان بيشترين درصد بهبود و JAC(J5) هم بيشترين درصد تنزل را داشته اند.

در بخش وانت شاهد افزايش 13.7 درصدي توليد در مقايسه با ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند مربوط به افزايش توليد وانت مزدا دو کابين و وانت نيسان CNG مي باشد.
با توجه به افزايش توليد خودروهاي وانت در بهمن ماه، ارزشيابي اين خودروها نيز 16.2 درصد رشد يافت، بطوريکه از 8 مدل خودروي ارزشيابي شده 3 مدل در سطح کيفي خوب و 5 مدل نيز در سطح کيفي قابل قبول قرار گرفتند.
جدول رده بندي کيفي - گروه سبک- وانت
رديف | خودرو | شرکت | کدهاي 9 گانه | نمره | سطح کيفي |
سازنده | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | منفي |
1 | وينگل | سازه هاي خودرو ديار | 1.3 | 6.3 | 0.6 | 3.1 | 33.8 | 9.4 | 15.0 | 11.7 | 0.0 | 81.0 | خوب | B+ |
2 | کاپرا | گروه صنعتي بهمن | 0.0 | 0.0 | 7.5 | 0.0 | 45.0 | 22.5 | 15.0 | 0.0 | 0.0 | 90.0 | خوب | B |
3 | مزدا تک کابين | گروه صنعتي بهمن | 0.0 | 0.0 | 10.0 | 0.0 | 50.0 | 20.0 | 15.0 | 0.0 | 0.0 | 95.0 | خوب | B |
4 | ديزل زامياد | زامياد | 10.0 | 3.5 | 4.6 | 8.1 | 28.8 | 28.8 | 10.4 | 6.9 | 25.0 | 126.2 | قابل قبول | C+ |
5 | مزدا دو کابين | گروه صنعتي بهمن | 0.0 | 0.0 | 13.8 | 0.0 | 47.5 | 35.0 | 11.3 | 0.0 | 20.0 | 127.5 | قابل قبول | C+ |
6 | نيسان Z24i | زامياد | 10.8 | 2.5 | 5.0 | 7.5 | 37.5 | 27.5 | 12.5 | 5.0 | 25.0 | 133.3 | قابل قبول | C+ |
7 | نيسان CNG | زامياد | 10.5 | 2.3 | 8.5 | 5.3 | 31.3 | 32.3 | 12.0 | 7.5 | 25.0 | 134.5 | قابل قبول | C+ |
8 | پيکان | ايران خودرو تبريز | 3.8 | 17.5 | 4.6 | 9.6 | 22.1 | 40.7 | 17.9 | 15.0 | 8.2 | 139.5 | قابل قبول | C+ |
همانطور که در جدول رده بندي کيفي قابل مشاهده است، وانت وينگل محصول شرکت سازه هاي خودرو ديار در صدر و وانت پيکان محصول شرکت ايران خودرو تبريز در انتها قرار گرفتهاند.
درنمودار زير روند تغييرات ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه وانت را نسبت به ماه قبل مشاهده مي کنيم، بطوريکه وانت وينگل بيشترين درصد بهبود و وانت مزدا دو کابين بيشترين درصد تنزل را داشته اند.

خودروي وانت پيکان داراي بيشترين عيوب فني و عملکردي
به گزارش روابط عمومي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران(ISQI)، در بخش عيوب فني و عملکردي، وانت پيکان بيشترين نمره منفي را کسب نمود. از طرفي شاهد بهبود 5.3 درصدي نمره منفي نسبت به ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند رو به رشد مربوط به وانت وينگل مي باشد. در بخش تزئينات و مونتاژ شاهد تنزل 7.8درصدي هستيم که عمدتا مربوط به روند نزولي وانت مزدا تک کابين است. ضمنا وانت مزدا تک کابين بيشترين نمره منفي را نيز در اين بخش کسب نمود. در بخش بدنه وانت نيسان CNG بيشترين نمره منفي را کسب کرد، از طرفي هم در اين بخش ميانگين نمره منفي 5.5 درصد کاهش يافت که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند رو به بهبود مربوط به وانت مزدا تک کابين مي باشد. در بخش رنگ وانت پيکان بيشترين نمره منفي را به خود اختصاص داد، همچنين شاهد ارتقاء کيفي 4.9 درصدي نسبت به ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير مربوط به وانت وينگل مي باشد. در بخش ايرادات مهم و اساسي روند نزولي 9.2 درصدي را شاهد مي باشيم که افزايش تعداد اين ايرادات در وانت نيسان CNG و وانت ديزل زامياد بيشترين تاثير را داشته است. در نهايت ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه وانت، بهبود کيفي 0.9 درصدي را نسبت به ماه قبل تجربه نموده است، که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفي وانت وينگل مي باشد.

گروه سنگين :
در بخش خودروهاي تجاري مسافري در ماه جاري به مانند ماه قبل هيچ گونه خودرويي ارزشيابي نگرديده است.
به گزارش روابط عمومي شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران(ISQI)، در بخش خودروهاي تجاري باري شاهد افزايش 24.9 درصدي توليد در مقايسه با ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير در ايجاد اين روند مربوط به افزايش توليد کاميونت الوند و محصولات شرکت بهمن ديزل يعني کاميونت ايسوزو P75NPR و کاميون ايسوزو NQR مي باشد. از ديگر نکات مهم و حائز اهميت در مورد تيراژ توليد خودروهاي تجاري باري ساخت داخل ميتوان به قطع توليد کشنده ماز در شرکت آذهايتکس اشاره نمود.
با توجه به افزايش توليد خودروهاي اين رده، ارزشيابي اين خودروها نيز به ميزان 28.3 درصد رشد يافت بطوريکه از 8 مدل خودروي ارزشيابي شده 7 مدل در سطح کيفي خيلي خوب و 1 مدل هم در سطح کيفي خوب قرار گرفتند.
جدول رده بندي کيفي - گروه تجاري باري
گروه | رديف | خودرو | شرکت | کدهاي 9 گانه | نمره | سطح |
سازنده | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | منفي | کيفي |
کاميونت | 1 | ايسوزو NPR75P | بهمن ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.4 | 16.8 | 4.3 | 7.1 | 0.0 | 0.0 | 28.6 | خيلي خوب |
2 | ايسوزو NPR | بهمن ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 17.5 | 5.8 | 5.8 | 0.0 | 0.0 | 29.0 | خيلي خوب |
3 | الوند | سايپا ديزل | 0.0 | 0.7 | 0.0 | 0.0 | 31.3 | 5.2 | 2.1 | 0.0 | 0.0 | 39.2 | خيلي خوب |
کاميون | 1 | ايسوزو NQR | بهمن ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 16.3 | 6.5 | 6.0 | 0.0 | 0.0 | 28.8 | خيلي خوب |
2 | بنز WH | ايران خودرو ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 27.0 | 29.2 | 8.4 | 0.0 | 7.6 | 72.2 | خوب |
کشنده | 1 | اسکانيا G410 | ماموت ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 18.3 | 5.8 | 4.2 | 0.0 | 0.0 | 28.3 | خيلي خوب |
2 | A7 | ايران خودرو ديزل | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 0.0 | 23.3 | 7.7 | 5.6 | 0.0 | 0.0 | 36.6 | خيلي خوب |
3 | البرز | سايپا ديزل | 0.0 | 0.1 | 0.0 | 1.1 | 23.6 | 6.4 | 6.2 | 0.0 | 0.0 | 37.4 | خيلي خوب |

در بخش عيوب فني و عملکردي، کشنده البرز بيشترين نمره منفي را کسب نمود، همچنين ميانگين نمره منفي اين بخش نسبت به ماه قبل روند رو به رشد 66.7 درصدي را تجربه نمود که عمدتا مربوط به کاميونت ايسوزو NPR مي باشد. در بخش تزئينات و مونتاژي شاهد افت 1.4 درصدي هستيم که بيشترين تاثير مربوط به روند رو به نزول کاميونت ايسوزو NPR است. ضمنا کاميونت الوند بيشترين نمره منفي را در اين بخش کسب نمود. در بخش بدنه کاميون بنز WH بيشترين نمره منفي را کسب کرد، همچنين در اين بخش ميانگين نمره منفي 5.8 درصد کاهش يافت. در بخش رنگ در ماه جاري کاميون بنز WH بيشترين نمره منفي را به خود اختصاص داد، همچنين شاهد بهبود 20.8 درصدي ميانگين نمره منفي نسبت به ماه قبل هستيم که بيشترين تاثير مربوط به کاهش نمره رنگ کاميونت الوند است. در نهايت ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه تجاري باري، روند رو به رشد6.5 درصدي را نسبت به ماه قبل داشته است که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفي خودروهاي با کيفيتي همچون کشنده اسکانيا G410 و کاميون ايسوزو NQR مي باشد.

درنمودار فوق روند تغييرات ميانگين نمره منفي خودروهاي گروه تجاري را نسبت به ماه قبل مشاهده مي کنيم، بطوريکه کشنده اسکانيا G410 بيشترين درصد بهبود و کاميونت الوند هم بيشترين درصد تنزل را داشته اند.
انتهاي پيام